onsdag 18. mars 2009

Reklameprosjekt

Vi har jobbet med et reklameprosjekt siden uken etter vinterferien. Det gikk ut på at vi skulle lage en informasjonsfilm om skolen. Det hadde vært mye mer spennende å få lage en reklame film når vi først jobbet med dette, men det er spennende å lage en film i det hele tatt. Vi begynte bra med masse ideer! Dessverre var alle sammen ugjennomførbare. Så da hadde vi brukt mye tid på å drømme om hva vi kunne gjort med filmen, men som ikke kom til å skje.

Når neste fagdag kom måtte vi bare starte å filme. Mye av det ble tatt på sparket ettersom vi ikke hadde laget et manus. Det ble bestemt at jeg og Jens skulle være guider rundt på skolen og slik ble jeg, noe motvillig, med foran kamera.

Når vi var ferdige med å filme hadde vi gått rundt hele skolen sikkert fem ganger. Det som var synd var at veldig mange av rommene var låst eller i bruk når vi skulle filme, blant annet auditoriet og styrkerommet. Derfor fikk vi ikke vist hvordan de så ut.



Som sikkert de fleste andre synes jeg at prosjektet har gått altfor fort og hadde håpet at vi skulle fått enda mer tid til å jobbe med det. Det er som sagt veldig spennende å jobbe med noe annerledes slik som filming.

Redigeringen var det Knut som stod for redigeringen ettersom de fleste andre ikke hadde sjans på å få til noe som helst. Vi hadde noen problemer fordi vi valgte å redigere på privat pc i stedenfor den vi har fått på skolen. Dette er fordi skole-pc'en ikke er veldig egnet. Du må virkelig ikke spørre meg hvorfor! :)

Derfor skurret også filmen litt under fremvisningen. Tror det har noe med å gjøre at vi måtte forandre format eller noe for å kunen vise den på skole-pc'en. Er ikke helt sikker da. Men dette var litt trist, jeg håper det ikke forstyrret for mye for klassen.

Jeg synes prosjektet har gått veldig bra alt tatt i betraktning, men for å være ærlig har jeg ikke sett det helt ferdige produktet, men jeg har en formening siden jeg har sett litt. Jeg turte ikke se når vi viste den frem, er nok litt pysete... Men men, jeg får Knut til å sende den til meg. Synd for dere (hvis det i det hele tatt finnes noen som leser bloggen min :P) at vi ikke laster den opp på YouTube da.

Det var flere av de andre i klassen som imponerte med filmene sine. Det var mange gode ideer. Jeg skal legge ut en link hvis noen av dem blir lagt ut. Ellers er det jo bare å sjekke på blogger i klassen (det står linker et sted litt lenger ned på siden). Alle førsteklassene har dette prosjektet og en film fra hver klasse går videre til en finale. Der blir det kåret en vinnerfilm som skal legges ut på Sandvika Skoles hjemmeside. Personlig tror jeg klassen vår har en stor sjanse på å vinne, filmen vi sendte videre er veldig bra. Vi får se ;)

Som sagt har dette vært et veldig morsomt og lærerikt prosjekt. Det siste er ikke bare noe jeg sier. Man lærer veldig mye av å lage en film selv, man ser hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Og man må tenke litt bevisst på hva slags virkemidler man velger å bruke og hvorfor man skal sette ting sammen i en spesiell rekkefølge. Jeg håper virkelig at vi får et prosjekt en gang i fremtiden hvor det er mulig å lage en film. Det er en annerledes måte å lære på og siden vi ha fagdager her på Sandvika er det fullt mulig å legge opp til det.

Ingen kommentarer: