Hei alle sammen!
Jeg glemte helt at vi skulle legge ut det vi jobbet med i timen for noen norsktimer siden!! Det hører til reklame-biten som vi fortsatt holder på med. Så jeg sier bedre sent enn aldri og legger ut det jeg skrev i den timen.
1. Hva er reklame?
Reklame er et virkemiddel som skal få målgruppen til å kjøpe produktet/varen. Det er for å fange oppmerksomheten til forbrukeren og skal påvirke forbrukeren til å kjøpe mer av varen. Reklame forekommer i flere former, som for eksempel på tv, i aviser, radio, på plakater og på internett.
2. Hva kjennetegner reklame?
At en spesiell vare eller et spesielt produkt fremstilles på en positiv måte. Navnet på produktet blir gjentatt mange ganger for at mottakeren av reklamen skal huske det. Andre ting som kjennetegner en reklame er overdrivelsen, for eksempel sier reklamen alltid at produktet de selger er det beste som fins. En god reklame gjør at forbrukeren sitter igjen med et godt inntrykk av produktet. Lyden blir ofte skrudd opp når reklamer ruller over tv-skjermen. Stert lys og sterke farger brukes det mye av så reklamen skal fange oppmerksomheten til forbrukeren. Det brukes ofte kjente personer i reklamer som vi har tillit til. Disse personene tiltrekker også vår oppmerksomhet.
3. Hvor møter vi reklame?
Vi møter reklame overalt, på tv, på internett, på radio, i aviser, på plakater ute og inne, på flyers. Hvor er det vi ikke ser reklame?
4. Hva gjør at vi påvirkes av reklame?
Troverdige personer som reklamerer for et produkt øker påvirkningskraften reklamen har på oss. Hvis vi hører en reklame med sang ofte nok vil vi huske den etterpå og i situasjoner hvor vi kan få bruk for produktet som det ble reklamert for. En god reklame fanger oppmerksomheten vår.
5. Hvilke reklamer fungerer? Hvorfor?
Selvfølgelig de som du husker, men hvorfor man husker en reklame varierer. Man kan huske den på grunn av en fengende sang, et morsomt rim, eller fordi reklamen var ulik alle andre du har sett før. Vi husker det gjerne når det er morsomt.
6. Hvilke reklamer fungerer ikke? Hvorfor?
Når en reklame irriterer forbrukerne er den ikke bra. Når den er kliss lik noe vi alt har sett hundre ganger før blir man veldig fort lei og reklamer fylt av klisjeer er ofte dårlige. Dette mener i alle fall jeg.
Så det var det :)
Ciao <3
mandag 16. mars 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar