onsdag 21. januar 2009

Lyrikk

Vi har begynt med lyrikk i norsken. Jeg begynner med å si litt om hva lyrikk er og hva jeg visste om lyrikk fra før vi startet på dette temaet i timen. Lyrikk er en av de tre skjønnlitterære hovedformene. Epikk og drama er de to andre. Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra som viser til musikkinstrumentet lyre. I oldtiden var nemlig lyrikk sang til lyrespillet.

Også andre steder i verden har lyrikk vært tilknyttet sang. Det kinesiske ordet shi betyr faktisk "ordsang". Jeg skjønner godt hvorfor man assosierer lyrikk med sang. Det har en slags rytme og er mer flytende enn "vanlig" skjønnlitterær tekst. Det engelske ordet lyric (fra lyric poetry som er lyrikk) brukes om sangtekster!

Kjennetegn på lyrikk er at teksten har visuelle eller musikalske virkemidler og eventuelt rytme. Teksten er kort, og mye skal sies med få ord. I dikt er ordene ofte ordnet i verselinjer som igjen er delt inn i vers. Ordene skal være mettet med betydning og skal ofte uttrykkes på en kunstnerisk måte. Det brukes mye språklige bilder i dikt.

I dag regner man lyrikk og poesi for å være det samme. Og det er vel det etter hvordan vi betrakter lyrikk i dag. Begge deler omfatter dikt. I motsetning til prosa, er lyrikk og poesi oftest på bunden form. Gjerne på verseform. Likevel er noe av den moderne diktningen uten rytme og fast form. Dette kan være vel så fint som den originale formen, om man bruker den hensiktsmessig.

Før vi begynte med dette temaet på skolen, visste jeg omtrent ingenting om lyrikk. Det lille vi fikk høre på barneskolen og ungdomsskolen ligger for langt tilbake til at jeg klarer å huske noe særlig. Det er en av de tingene jeg føler at vi nesten aldri repeterte i norsken. Jeg må faktisk si meg enig med noe jeg leste her i norsken forleden; gjentakelse er bra for hukommelsen. når vi gjentar ting sitter det bedre. Selvfølgelig er det viktig med litt variasjon når vi gjentar noe, men prinsippet gjelder.

Jeg har ingen særlig erfaring med lyrikk utenom skolen heller. Så hva som er "bra" det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg antar at det er en smakssak til en viss grad. Jeg fant i alle fall et dikt jeg likte veldig godt og som jeg legger ut her:

Forleden dag
Forleden dag
flyttet Galdhøpiggen på seg
nesten to centimeter.
Det var et tiltak
den hadde gruet seg for
en million år
minst.

Alt er så nær meg
Alt er så nær meg
denne velsignede dag.
Svaberget ligger
åpent med rolige drag.
Havbrisen vugger
vennlig den duftende tang.
Alt er så nær meg
ennå en lykkelig gang.

Barndommens vekster
gror i hver fure og sprekk
med sine kjente
blide og rørende trekk.
Går her en liten
pike fremdeles hver kveld
og plukker blomster
og snakker høyt med seg selv?

Lenge var jorden
øde og himmelen tom.
Dypt i mitt hjerte
åpner seg rom etter rom.
Alt som er nær meg
gir meg et klarøyet svar.
Nå kan jeg rekke
hånden til henne jeg var.

Mauren
Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv kanskje?
Disse diktene er skrevet av Inger Hagerup

Jeg valgte dem fordi jeg likte bruken av rytme. I diktet "Alt er så nært" brukes det enderim og en mer fast rytme enn i de to andre diktene. Likevel har de to andre en rytme uten at den er veldig synlig. I "Mauren" synes jeg mangelen på fast rytme fremhever budskapet.

Jeg likte disse tre diktene ganske godt, særlig det siste. Det beskriver så godt hvordan mankan være fornøyd med seg selv, uavhengig i om alt stemmer med idealet. Mauren brukes som eksempel ved at den er så mye mindre enn alle andre. Likevel er den jo ikke mindre enn seg selv. Jeg liker måten den sier at jeg er ingen andre, jeg er meg og kan ikke forandre på størrelsen min. Det er slik jeg er. Det er et veldig koselig dikt :)

Diktet "Forleden dag" forteller noe om hvordan vi utsetter ting, utav frykt, som vi egentlig ikke behøver å frykte. Inger Hagerup fremhever den lille forskjellen ved å bruke et helt fjell mot to lusne centimeter. Diktet fungerer som en påminner for meg, man skal ikke tenke at det som kan gjøres i dag skal gjøres i morgen. Gjør det med en gang. Jo lenger noe utsettes, dess verre blir det å gjennomføre det.

Det tredje diktet "Alt er så nær meg" likte jeg ikke av noen spesiell grunn. Man trenger ikke alltid en grunn for å like noe. Det rett og slett appellerte til meg. Det sa mye med ganske få ord og det legger opp til at man kan tolke forhistorien som man vil. Jeg bare likte det :) Jeg synes at Inger Hagerup er en veldig flink dikter.

Kilder: Wikipedia om lyrikk og poesi, diktene "Alt er så nær meg" og "Mauren", "Forleden dag", definisjoner og bildene er hentet fra FlickrCC.

3 kommentarer:

Robin Murray sa...

Bra innlegg.
Enig i det du sier om mauren!

Synne sa...

Bra fortalt. Jeg synes du begynner veldig bra med en fin åpning og innledning til hva lyrikk er. Det at du kommer med noen eksepmler på hva lyrikk er på andre språk, er også bra. Diktene og forklaringene er også fine, så alt i alt et fint innlegg :)

Tellef sa...

Et veldig godt innlegg! Gjennom hele innlegget viser du at du har mye kunnskap om lyrikk, og du legger frem faktaene på en ryddig og ordentlig måte. Det er ganske imponerende at du har klart å skrive et så fyldig og godt blogginnlegg ved å nesten ikke ha hatt noe om lyrikk på skolen!