"Vinterland" - filmanmeldelse

Tittel: ”Vinterland
Regissør: Hisham Zaman
Skuespillere: Raouf Saraj, Shler Rahnoma, Kawa Gilli og Alibag Salimi
Produksjonsland og år: Norsk film, ble utgitt i 2007
Sjanger: Drama

Regissør Hisham Zaman har regissert ”Bawke”, som ble utgitt i 2005. Filmen handler om en far og en sønn som flykter gjennom Europa. ”Bawke” betyr pappa på kurdisk og filmen er en dramatisk fortelling som gjengir det dramatiske livet for mennesker som er på jakt etter et bedre liv. Filmen var gjennombruddet til regissøren og etter prisdrysset over ”Bawke”, kom han med kortfilmen ”Vinterland”.

”Vinterland” er på mange måter lik ”Bawke”. Den handler om Renas (Raouf Saraj) som er en kurder som har flyttet til Norge. Han bor langt nord, et ganske så øde sted i Troms. Han venter på å få gifte seg med Fermesk (Shler Rahnoma), som skal komme til Norge. Han har fått flere bilder av henne og han har blitt forelsket. Problemet er bare at når Fermesk endelig kommer, er hun absolutt ikke slik han hadde forestilt seg. Bildene er gamle og har løyet en del på utseendet hennes.

Renas reagerer med enorm skuffelse. Og han bruker minst mulig tid på henne, for å vise sin skuffelse. Det virker ikke som om han har altfor stor sympati for henne.
Etter hvert utvikler dramaet seg og vi får oppleve både skuffelse, kjærlighet og sjalusi. Dramaet er kort, bare rundt 50 minutter, og det kunne gjerne vært lengre og med flere komplikasjoner. Når dagens unge generasjon er vant til filmer som varer gjerne opptil to timer, kan det fort være at man sitter igjen med en følelse av at filmen sluttet halvveis i handlingen.

Skuespillerne var veldig flinke, Raouf Saraj fikk til og med en ”Amanda” for beste mannlige skuespiller for sine prestasjoner i denne filmen. Men igjen synes jeg det er vanskeligere å få et ordentlig inntrykk når filmen er såpass kort, derfor stiller dette kanskje større krav til skuespillerne. Shler Rahnoma spiller rollen som Fermesk bra og overbevisende. Skuespillerprestasjonene er likevel ikke noe jeg kommer til å huske særlig lenge.

”Vinterland” er godt filmet og tar i bruk den vakre naturen i Nord-Norge på vinterstid. Det fremhever forskjellene i kulturene og landskapene godt. Musikken fremhever dette enda mer, gjerne med musikk fra Renas hjemland eller stemningsmusikk til klippene med vinterlandskapet. Bildeutsnittet varierer mellom å vise hele kroppen til nærbilde med bare hodet synlig.

Jeg synes filmen har et viktig budskap og en interessant tematikk. Likevel var den kanskje for uortodoks for meg. Den ble for kort og med for lite intriger, men egentlig en litt småsøt historie. Jeg ville nok likevel ikke anbefalt den til så mange andre. En bra filmopplevelse er for meg når jeg sitter igjen med et sterkt inntrykk på slutten av filmen. Og når noen spør meg om den kan jeg svare: ”Ja, den er bra!” Uten engang å huske særlig mye av handlingen. De beste filmene husker man som regel uansett forresten.

- <3