onsdag 11. februar 2009

Coldplay - en litt annerledes musikkvideo

Vår siste bloggoppgave har vært å analysere en musikkvideo vi synes er spesiell eller som vi liker godt. Jeg har lett veldig lenge etter en video. Som oftes ender jeg opp med å høre på sangene og glemmer helt å følge med på musikkvideoene. Til det endelig kom en som jeg synes var litt ulik de andre: Violet Hill av Coldplay.

Analyser er noe av det vanskeligste vi har i norsken synes jeg, men jeg har gjort et forsøk her. Sangen er hentet fra det siste albumet deres "Viva la Vida, or Death and all his Friends". Albumet kom ut i oktober 2006. Målgruppen er relativt bred, ettersom musikken kan falle innenfor ganske mange aldersgrupper. Jeg tror kanskje at de sikter på en slik målgruppe, en litt ung en men med variasjon. Etter min mening er bandet bare blitt bedre og bedre for hver plate de har gitt ut.Sangen går vel under alternative rock, alt ettersom hvem du spør. Jeg mener i alle fall at sangen er ganske lett å like uansett.

Her er teksten til sangen og musikkvideoen:

Was a long and dark December
From the rooftops I remember
There was snow
White snow

Clearly I remember
From the windows they were watching
While we froze
Down below

When the future's architectured
By a carnival of idiots on show
You'd better lie low

If you love me
Won't you let me know?

Was a long and dark December
When the banks became cathedrals
And the fog
Became God

Priests clutched onto bibles
Hollowed out to fit their rifles
And the cross was held aloft

Bury me in armor
When I'm dead and hit the ground
A love back home unfolds

If you love me
Won't you let me know?

I don't want to be a soldier
Who the captain of some sinking ship
Would stow, far below

So if you love me
Why'd you let me go?

I took my love down to Violet Hill
There we sat in snow
All that time she was silent still

So if you love me
Won't you let me know?

If you love me,
Won't you let me know?



Teksten kan være vanskelig å forstå, jeg er litt usikker på om bandet har tillagt den en konkret betydning. Selv om det virker som om de prøver å komme med et budskap. Teksten er ikke en fortellende historie, det er heller ikke videoen.

Teksten begynner med å si at det var en lang og kald desember måned og at de så på dem innenifra og at de frøs. Så fortsetter den med at fremtiden blir laget av idoter og at du bør ligge lavt når disse holder på. Den setningen kom faktisk en gang da Chris Martin så på tv. Så kommer refrenget med: "hvis du elsker meg, ville du ikke latt meg få vite det?"

Deretter kommer nye vers angående banker som har blitt til katedraler og prester med maskingevær. Og så kommer det at han ikke vil være soldat og at "hvis du elsker meg hvorfor lot du meg dra?" Sangen slutter med refrenget spilt et par ganger etter at hovedpersonen i teksten gikk til "Violet Hill" og satt der med kjærligheten sin og tenkte.

Videoen er regissert av Asa Mader og er på samme måte som teksten ganske uryddig ved første øyekast. Klippingen i filmen gjør at den virker lite helhetlig. Først ser vi et par klipp med natur og et ørkenlignende landskap. Vi ser fire menn komme opp langs kanten av en bratt sandbakke. Når kameraet trekker seg nærmere ser vi at det er Coldplay som går der. Vi ser så gårdsplassen til en herregård.

Gruppa begynner å spille og synge. De blir hele tiden klippet inn og ut slik at det ser ut som om de hopper til og fra steder i filmen. Dette blir en veldig kul effekt og er en av grunnene til at jeg synes at den er litt annerledes. Så går Chris Martin løs på kameraet med hva som ser ut som en hammer i takt med trommene. Han slår langt foran kameraet, men for hver gang han slår får vi i et kort øyeblikk se et nærbilde av gruppas medlemmer. Vi ser ansiktene deres i forskjellige vinkler i svart/hvitt.

Deretter er de tilbake langs bakketoppene hvor de går frem og tilbake. Vi ser flere av disse sort/hvit bildene før Chris Martin tar opp et forstørrelsesglass, slik at vi ser munnen han gjennom det. Så bytter vi på hele tiden på å få se klipp fra alle de forskjellige scenene hittil. Vi ser i tillegg noen nye hvor alle gutta står rundt et piano og klapper i takt med musikken. De har brukt mye spoling, klipping og svart/hvitt og fargespill som virkemidler i videoen. Den avsluttes litt i kontrast til resten av videoen; ganske rolig. Chris Martin går rundt i den lille snøen som er igjen mens han synger om Violet Hill.

Videoen er veldig fragmentarisk, som sagt, og er en lyrisk video (en collage). Sammenhengen mellom tekst og video er der, men mangler alikevel. Vi ser ikke de scenene som blir beskrevet i teksten, men vi ser artisten som forteller i videoen og dette skaper en sammenheng. Symbolikk er det nok mye av i videoen, men den er litt vanskelig å forstå. Når teksten ikke er en fortellende historie er det lett å gå glipp av poenget.Til gjengjeld skaper videoen stemning, litt avhengig av humøret ditt fra før av. Du sitter igjen med følelsen av at dette var nytt og litt annerledes.

Jeg synes det er en bra musikkvideo, for på en eller annen merkelig måte understreker den teksten og fremhever bandet samtidig. Videoen er virkningsfull og forteller noe om Coldplay. Jeg tenker når jeg ser den at de ikke prøver å være like alle andre, men bare prøver å være seg selv. Håper du likte innlegget og musikkvideoen :)

Snakkes senere :)

1 kommentar:

Vildeee sa...

Thea,dette var et godt innlegg! Synes du fikk frem personlige meninger og du tolket video og tekst veldig bra. Jeg liker denne sange godt, jeg også. Blir nesten litt trist av den..Og jeg er HELT enig i det du sier om at Coldplay bare blir bedre og bedre!!
Stå på:D<3